دفتر فنی چاپ رادمان

گارانتی چاپ

این مقاله در مورد خطا و اشکالات احتمالی ای هست که ممکنه توی چاپ پیش بیاد که غیر قابل پیش بینی و پیش گیری هستن و گارانتی و مسئولیت دفتر فنی رادمان در قبال تحویل سفارشات به این توضیحات که در ادامه داده میشه محدود میشه ؛ پس لطفا با دقت مطالعه بفرمایید.

 اختلاف رنگ

با یک مثال این مورد رو بررسی میکنیم ، فرض کنید شما یک ست اداری شامل کارت ویزیت ، پاکت و سربرگ سفارش دادید که با یک رنگ سورمه ای خاص طراحی شدن :

اختلاف رنگ در چاپ افست

اما چیزی که چاپ میشه و تحویل میگیریم :

ست اداری - کارت ویزیت - پاکت - سربرگ

هر کدوم از این اقلام یه رنگ سورمه ای متفاوت با بقیه دراومدن و هیچ کدوم دقیقا اون رنگی که قرار بود چاپ بشه نشدن.

دلیل این اختلاف رنگ احتمالی نوع چاپی هست که انجام میشه و اصطلاحا “چاپ فرم عمومی” نام داره .
در این نوع چاپ برای پایین آوردن هزینه ها از یک سری شرایط صرف نظر میشه .

نقطه ی مقابل چاپ فرم عمومی ، چاپ اختصاصی هست ، همونطور که از اسم این نوع چاپ مشخصه اختصاصاً برای یک مشتری یک فرم یا شیت چاپی چاپ میشه و تضمین رنگ دقیق وجود داره

خب پس چرا ما همه سفارشات رو فرم اختصاصی نمیزنیم که با اختلاف رنگ در اقلام مختلف ست اداری مون برنخوریم؟
چون مبلغ این نوع چاپ در ارزون ترین و بهترین حالت دو برابر مبلغ فرم عمومی درمیاد که در بعضی موارد مثل کارت ویزیت حداقل تیراژ چند ده هزار عددی هم داره.

تازه این رو هم باید درنظر بگیرید که حتی توی چاپ اختصاصی هم رنگ روی متریال های مختلف ، نمای متفاوتی داره ، مثلا رنگ روی جنس کتان که جوهر به عمق متریال نفوذ میکنه نمای متفاوت تری نسبت به جنس کارت ویزیت که رنگ نمیتونه به عمق کاغذ نفوذ کنه و روی سطح جنس باقی میمونه داره.

اگر بخایم تفاوت چاپ عمومی و اختصاصی رو با یه مثال قابل فهم و ملموس بزنیم ؛ فرض کنید در بخش حمل و نقل ما هم اتوبوس داریم هم تاکسی دربست
برای کاهش هزینه ها از اتوبوس استفاده میکنیم اما قید راحتی و زمان رو میزنیم در حالی که با هزینه ی به مراتب بیشتر میتونیم تاکسی بگیریم که این مشکلات رو نداشته باشیم.

بنابراین اگر کمی حساسیتون رو کم کنید و به اختلاف رنگ احتمالی رضایت بدید میتونید اقلام اداری تون رو بدون اینکه متحمل هزینه های سنگین چاپ اختصاصی بشید با مبلغ مناسبی سفارش بدید.

خطای برش و خطِ تا در پاکت ها

باز هم با مثال این مورد رو بررسی کنیم ، فرضاً این پاکت نامه سفارش داده شده که طرح باز شده ی پاکت به این شکل هست :

پاکت نامه

که انتظار داریم چیزی که چاپ میشه پشت و روش به این شکل باشه :

پاکت نامه

اما چیزی که محتمل هست اینه که خطای دستگاه برش و خط تا باعث جابجایی جزئی خط تا ها بشن و همچین اتفاقی بیوفته :

پاکت نامه

 یعنی کمی از طرح و رنگ پشت پاکت به سمت دیگه انتقال پیدا کنه و بلعکس

این مورد قابل پیش بینی و پیش گیری نیست و اگر روی این موضوع حساس باشید باید طرح طوری باشه که پشت و روی پاکت رنگ زمینه ی یکسان داشته باشن تا این خطای احتمالی تأثیری نداشته باشه.

کسری یا موارد غیر قابل استفاده

تیراژ های سفارش داده شده تیراژ های اسمی هستن ، بطوری که ممکنه حداکثر با 7 درصد کسری یا پرتی (غیرقابل استفاده) مواجه بشید.

غلط املایی

وظیفه چک کردن نوشته و محتوای طرح با سفارش دهنده است و به هیچ عنوان طراح مسئولیتی بابت غلط املایی نداره . بنابراین می بایست با دقت طرح ها رو از همه لحاظ چک کنید و اصلاحات رو به طراح بفرمایید تا اصلاح کنه و طرح اصلاح شده رو هم باید باز بادقت چک بفرمایید . طرحی که از جانب شما تأیید نهایی بشه حتی اگر مملو از غلط املایی و گرامری باشه ، بدون توجه و چک کردن ما برای چاپ فرستاده میشه و دیگه قابل برگشت و اصلاح نیست.

نتیجه گیری

این موارد ذکر شده شاید شاعبه ی این رو پیش بیاره که ما کارمون رو خوب بلد نیستیم یا چاپخونه ی ما مشکل داره ؛ خیر این طور نیست ، هم ما با سابقه ی 10 – 15 ساله ای که داریم کارمون رو به نحو احسن انجام میدیم و از کد رنگ های دقیق و کم ریسک استفاده میکنیم و هم چاپخونه در حیطه ی ضمانتی که میده کارش رو درست انجام میده ، منتها یه سری مسائل فنی باید ذکر بشه که همه جا اتفاق میوفته و مختص دفتر فنی رادمان نیست .

بازگشت به صفحه اصلی سایت